'Iets meer stuurboord!' Een kreet over de Drentse wateren. Het is wennen voor de Emmense Sacha ten Hove en Bernard Kil. Sinds deze week zijn zij officieel eigenaar van een 110 jaar oud schip, de 'Goede Verwachting'. Het jonge stel start de eerste reis met hun nieuwe thuis. En dat langs de plek waar het 110 jaar geleden allemaal begon, Hoogeveen.
Ten Hove en Kil waren eigenlijk op zoek naar een huis, maar kwamen erachter dat dat in de huidige markt niet haalbaar was. "Toen we een hypotheek wilden aanvragen bleken we niet genoeg geld te hebben", lacht Ten Hove. En dus gingen ze op zoek naar een alternatief. Het werd een schip.
"Zo'n schip overleeft mensenlevens. Het werd tijd dat we het doorgeven aan de jongere generatie", vertelt oud-eigenaar Harry Oostland, die samen met zijn vrouw Olga meevaart.
Samen hebben zij met het ruim 25 meter lange schip vele wateren verkent. "De kinderen zijn hier geboren, het was veertig jaar lang ons thuis", vertelt Olga emotioneel. Toch is het na al die jaren tijd om het roer uit handen te geven. De kinderen van Harry en Olga zagen het niet zitten om het schip over te nemen en dus is het paar op zoek gegaan naar de vierde generatie eigenaren. "Zo'n schip varen en onderhouden kan je alleen met zijn tweeën doen."
Bij de bezichtiging van de Goede Verwachting werden Ten Hove en Kil direct verliefd en sinds deze week zijn ze dan ook officieel de trotse eigenaren van hun eigen varend plekje. "De historische waarde is echt iets wat ons trekt. We willen mensen graag inspireren om dit soort varend erfgoed te behouden", legt Ten Hove uit. Daarnaast heeft een monumentaal schip ook een voordeel. "Het schip mag namelijk liggen in museumhavens in Nederland, waar ligplaatsen zijn voor varend erfgoed. Want een vaste ligplaats hebben we namelijk niet."
Voormalig eigenaar Harry Oostland hoeft nog niet direct afscheid te nemen. De komende week wordt een soort afscheidstour, waarbij de doorgewinterde schipper de nieuwe eigenaren de fijne kneepjes van het vak leert, want zij hebben nog niet eerder met zo'n groot schip gevaren.
De Goede Verwachting, voorheen Soli Deo Gloria (alleen aan God de eer), is een klipperaak die in 1915 op de scheepswerf van Eikelboom in Hoogeveen is gebouwd. De plek die in de 19e eeuw uitgroeide tot de grootste binnenhaven van Nederland. Op dit moment is daar niet veel meer van over. De laatste scheepswerf verdween in 1965 en in 1971 werden de laatste kanalen in de binnenstad gedempt.
"Het schip is Hoogeveens erfgoed", zegt Albert Wolting van de werkgroep Hoogeveense Praam. Dat erfgoed komt dus deze week weer terug bij zijn oorsprong. Bijzonder, want de Goede Verwachting is de laatste decennia slechts af en toe in Drenthe terug geweest. "Ik ben blij dat twee liefhebbers de klipperaak hebben gekocht en dat zij het graag in originele staat willen houden. Als je zuinig bent op het schip blijft het nog lang behouden."
Om het schip echt in originele staat te houden, hebbenTen Hove en Kil gekozen de naam weer terug te veranderen naar Soli Deo Gloria. "Het schip is een soort tijdcapsule en de oude naam is heel toepasselijk voor de tijd waar het schip in is gebouwd", zegt Bernard.
Daarnaast bestaat er bijgeloof in de scheepsvaart dat het veranderen van de naam van het schip ongeluk kan brengen. "De naam hoort bij het schip. We willen hier geen ongeluk, dus we houden de traditie graag in stand", vult Ten Hove vrolijk aan.
Bij scheepswerf De Vlijt in Coevorden is het schip gekeurd en vaarklaar gemaakt voor de reis richting Gouda, de eerste verblijfplek van Ten Hove en Kil . Welke plekken de nieuwe eigenaren nog meer gaan verkennen met het schip weten ze nog niet, maar dit is wel te volgen via 'Scheepsavontuur' op Instagram en TikTok.
Voor nu is er in ieder geval nog veel te leren en te doen. "We hopen dat wij ook een langdurige eigenaar van het schip mogen worden." Het echtpaar Oostland heeft daar nog wel een tip voor. "Doe het in elk geval samen."